XV Jornades Internacionals de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials

- XV JORNADES INTERNACIONALS DE RECERCA EN DIDÀCTICA DE LES CIÈNCIES SOCIALS -

 

Programa provisional

 

8, 9 i 10 de febrer de 2018

 

Els reptes de l'ensenyament de les ciències socials,

la geografia i la història. Quin professorat, quina ciutadania, quin futur?

Homenatge a Joan Pagès i Blanch

 

Organitzades pel Grup GREDICS i la Unitat de Didàctica de les Ciències Socials de la Universitat Autònoma de Barcelona

Facultat de Ciències de l’Educació

 

Presentació

Quins són els reptes de l’ensenyament de les ciències socials i de l’educació per a la ciutadania? Per contestar aquesta pregunta hauríem de pensar quina ciutadania volem educar, quin professorat volem formar i quin futur volem construir.

En un món global on les tecnologies de la informació, de la comunicació i dels intercanvis són cada dia més avançades, els problemes socials relacionats amb la pobresa, la manca de democràcia, la desigualtat, les injustícies o els conflictes bèl·lics semblen augmentar.

En aquest context, l’ensenyament de les ciències socials ha de ser un instrument de reflexió sobre la justícia social i per a l’acció social, una crida a la consciència històrica com a consciència crítica de la ciutadania, una aportació essencial per a la millora de la salut democràtica.

La història i la geografia no són disciplines acadèmiques que acumulen coneixements, sinó conceptes i procediments per a la intervenció social, amb una determinada ideologia, que pot defensar l’immobilisme o que pot promoure el canvi social.

El concepte de ciutadania cal reconsiderar-lo des de l’humanisme més radical, ja que sembla insuficient per definir les persones que conviuen en un lloc. L’ensenyament de les ciències socials té com a objectiu fonamental l’educació per a una ciutadania global crítica,

Tothom és ciutadania. Cap persona no pot ser marginada o exclosa per raons del seu origen, de la seva religió, de la seva ètnia o de les seves idees. La pluralitat i la diversitat són principis de convivència irrenunciables i positius en la construcció d’una nova societat.

L’ensenyament de la geografia, de la història o de les ciències socials ha de recuperar la presència humana en els seus programes, ja que són les persones les protagonistes de la societat, les que han construït el temps i l’espai, i el concepte de ciutadania.

L’ensenyament de les ciències socials ha de fer visibles totes les persones. No poden ser invisibles els nens i nenes, les dones, la gent gran, els malalts, determinats grups socials o determinades identitats.

Hem de pensar en els professors i professores com a intel·lectuals, que han de decidir per què, què i com ensenyar, més enllà de qualsevol currículum oficial. El professorat ha de ser autònom i crític.

El professorat com a pràctic reflexiu ha de ser competent per analitzar i millorar la seva pròpia pràctica i compartir els seus sabers, per fer de la pràctica teoria i per revertir una determinada teoria en innovació en la pràctica.

El professorat ha de ser competent per portar a l’aula qüestions socialment vives, en definitiva, temes controvertits que donen sentit a l’ensenyament de la geografia, de la història o de la resta de ciències socials.

Si hem de definir l’ensenyament de les ciències socials podríem dir: “És imprescindible per entendre el present i construir un futur millor”. I, tal vegada, això sembli una utopia, però potser ara més que mai calen utopies, en un món ple de distòpies quan es pensa en el futur.

 

---

 

En aquestes línies hem presentat alguns dels reptes de l’ensenyament de les ciències socials. Moltes de les línies de recerca i docència que hem dibuixat deuen molt a la persona que en aquestes XV Jornades volem retre homenatge: Joan Pagès i Blanch.

Se trata, en definitiva, de dotar a los alumnos y alumnas de instrumentos que les hagan más sabios y más autónomos, que les permitan escribir sus propios textos y desarrollar sus propios proyectos. Las competencias ciudadanas deberían convertirles en unos ciudadanos y ciudadanas más comprometidos con su mundo y con su futuro. Y, probablemente, hacerles más felices.

(Joan Pagès, 2009)

“... En fi, sembla inevitable repensar el currículum i les pràctiques d’ensenyament de les ciències socials, de la geografia i de la història, de l’educació per a la ciutadania. Ho hem fet sempre i ho seguirem fent. Hem d’ensenyar per a la vida.”

(Joan Pagès, 2011)

 

Destinataris

  • Professorat d’ensenyament infantil, primari, secundari i universitari.
  • Estudiants interessats en l’ensenyament de les ciències socials, la geografia, la història i l’educació per a la ciutadania.
  • Tots aquells professionals interessats en la Didàctica de les Ciències Socials, en la recerca i la formació del professorat.

Presentació de comunicacions

(experiències o investigacions)

Els participants en les Jornades podran presentar comunicacions de qualsevol nivell educatiu (infantil, primària, secundària i ensenyament universitari), escrits en català, castellà, francès o anglès.

Caldrà enviar un resum de 1500 caràcters màxim (espais inclosos), abans del 15 de desembre de 2017, que inclogui títol, autoria, dades de contacte, context, objectius, descripció, valoració i 3 referències bibliogràfiques.

El dia 5 de gener de 2018 s’informarà de l’acceptació o no als autors/es.

La presentació de les comunicacions té com a requisit la inscripció a les Jornades.

Els autors rebran un certificat acreditatiu.

Dates i quotes d’inscripció

El període d'inscripció s'iniciarà el 15 de Novembre de 2017 i finalitzarà a 1 de febrer de

2018 (places limitades)

Quota general: 50 €

Quota estudiant o aturat: 25 € (cal acreditar-ho documentalment)

* Més endavant informarem de la forma de pagament

Per a més informació us podeu posar en contacte amb:

15jornades.rdcs.uab@gmail.com

Unitat Departamental de Didàctica de les Ciències Socials – GREDICS. Facultat de Ciències de l’Educació. UAB. Edifici G-5. 08193, Bellaterra-Cerdanyola del Vallès (Barcelona). Telèfon: 0034 93 581 18 78

Comitè Organitzador UAB

Professors i professores de la Unitat de Didàctica de les Ciències Socials de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura, i de les Ciències Socials.

Facultat de Ciències de l’Educació.

GREDICS (Grup de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials).

Comitè Científic Internacional 

(Provisional)

Per commemorar les XV Jornades s’ha contactat amb professorat de diversos països del món i universitats amb les que s’han establert relacions en els últims 15 anys, per part del grup GREDICS, universitats estrangeres i espanyoles, per participar en les Jornades i per formar part del Comitè Científic.

* Més endavant s’acabarà de concretar.

Reconeixement acadèmic

Activitat reconeguda pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, com a formació del professorat, amb 20 hores. 

---

Activitat amb el suport del Projecte de Recerca d’I+D del MEC: EDU2016-80145.

GREDICS (Grup de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials). Grup Reconegut per AQU: 2014 SGR 1384

Publicació

A partir de les ponències i comunicacions presentades es publicarà un llibre.

 

Campus d'excel·lència internacional U A B